6 януари 2005 г.
КАКВО Е ЙОГА?
Продължение от брой 151
Една по-съвременна хипотеза придава
твърде голямо значение на културата на преарийското население на Индия.
Тя смята Йога за негово творение. Преди около двадесет години в пещерата
Адаура в Сицилия археолози откриха интересни фрески, изобразяващи йогийски
пози (Лотос, Сидхасана и др.) от преди 25 000 години. Наскоро английски
учени публикуваха резултатите от своите изследвания, в които се посочва,
че Йога датира отпреди около 500 000 години! Далеч още преди да знаем
за тези резултати, като се основавахме на исторически сведения и най много
на личен опит, натрупан през дълъг период на сериозна Йога практика и
подкрепен с научни изследвания, заедно с група наши и чужди последователи
построихме следната хипотеза: Йога е продукт на твърде висока в развитието
си архаична земна ... или извънземна цивилизация.
Обстоятелството, че по различни съображения
древните мъдреци от Хималите, владеещи практиката на Йога, предавали скъпоценното
ковчеже на знанията от учител на ученик и избягвали нейното популяризиране,
довело до внасяне на известен мистицизъм в древното учение. Вина за лошото
разбиране и тълкуване на Йога имат и някои нейни недобросъвестни (предимно
европейски) интерпретатори и автори на йогийска литература. Ако авторът
е поддръжник на факиризма, окултизма или индуизма, той би създал погрешни,
изкривени представи за Йога сред обществото, а това предизвиква понякога
острата критика на официалната наука. Учените разобличават окултизма и
другите негови прояви, но на дело критиките са насочени към Йога. И все
пак това не е най-лошото. Когато Йога се вземе от различните теософи и
окултисти в нейния опошлен и деформиран до неузнаваемост вид и се приложи
практически, получава се телесна деградация (при факиризма) или психически
упадък (при окултизма). Ето защо е нужно всеки последовател добре да различава
Йога от псевдойога и своевременно да отстранява нейните вредни прояви
в своята практика.
Напоследък у нас, както и в другите освободени
от тоталитаризма източни страни, се чувства подчертан духовен вакуум.
Дискредитирани лъжейогийски течения в Западна Европа и Америка се ориентираха
бързо към този "вакуум". Наскоро в София развиха активна дейност
комерсиални йога-групи, като тази на последователите на т. нар. "трансцеден-тална
медитация" на Махариши Махеш (известен не само в Америка крупен йога
монополист и измамник), на Сахажа йога на Шри Матажи и др. Водени единствено
от стремеж за печелене на пари и на сфери на влияние в нови страни, тези
групи заблуждават некомпетентните и най-вече жадните за духовност млади
хора, обещавайки им лесен успех в Йога, в придобиването на т. нар. сидхи
- способности за ясновидст-во, телепатия, четене на мисли и пр. Това има
опасни пос-ледствия, особено за онези младежи, които търсят на всяка цена
самоизява. Не липсват и български псевдойогийски групи и дружества, които,
водени от търговски съображения, без да познават същността на Йога, оказват
пагубно влияние) върху неукрепналото съзнание на начинаещите.
Ето защо последователят трябва да различава
Йога от всеки неин вид мимикрия и своевременно да отстранява вредните
и прояви в своята практика. Критерий за истинска Йога трябва да бъде единствено
практиката. Тези, които обичат да говорят повече и да философстват, намесвайки
различни теософски течения, без да практикуват асани, пранаяма, крия,
не могат да се нарекат последователи на Йога. Други, които проявяват при
изпълнението на физическите пози акробатизъм, атлетизъм, ефектност, без
да спазват нравствените норми на йогийския морален кодекс, също нямат
нищо общо със системата Йога.
Но какво е всъщност Йога? Какво съдържание
разкрива това понятие, което все още някои забулват в непроницаемата мъгла
на тайнствеността?
Думата "Йога'' има санскритски произход
и е с няколко значения. Така например на санскрит "юи" означава
съеданение. свързване, сливане, (Във Ведите този израз се използува, за
да се означи действието, при което"се насочваме" към определена
цел или предмет - Бог. природно явление, лично желание и др. Когато към
мислите, насочени към определения предмет (цел) се прибавят и нашето волево
усилие и концентриран "ум", необходими за осъ-ществяване на
желанията ни относно целта, това действие се изразява с друга санскритска
дума "жуг". В духа на древно-индийската интерпретация тези две
значения умствена концентрация и волево усилие, взаимно се проникват и
са в действителност необходимите условия за връзките ни с действителността.
И така в обобщен вид Йога се тълкува като метод за хармонично свързване,
сливане, общуване на човека (микрокосмоса) с природата (макрокосмоса),
но на едно качествено по-високо ниво. Смята се също, че Йога произли-за
вероятно от корена на английската дума "йоук", която оз-начава
съединение, като с това се потвърждава горната дефиниция. Същото определение
на Йога се открива и в из-вестната индийска поема от II век пр. н. е.
"Бхагавад Гита". Това е дълбокият основен смисъл на науката
Йога и на нейната практика.
Съществуващото разделение на Йога на отделни
видове е формално. Има една система с 8 степени:
1. Яма - себеовладяване или правила за
обществено поведение (между отделните личности).
2. Нияма - ограничение или кодекс на личното
поведение (вътрешноличностна самодисциплина).
3. Асана - телесни положения или пози,
упражнения.
4. Пранаяма - контрол върху дишането или
ритъма на дишането.
5. Пратиахара - оттегляне на сетивата или
"откъсване" (относителна независимост на ума от сетивата).
6. Дхарана - концентрация на мисълта.
7. Дхиана - медитация (размишление или
вникване в същността на обекта на концентрация).
8. Самадхи - самореализиране или просветление
(състояние на пълно вникване в същността на този обект).
Тези осем степени се групират в следните
видове:
Нравствена самодисциплина - Яма и Нияма.
Телесна самодисциплина - Асана, Пранаяма
и Пратиахара.
Умствена самодисциплина - Дхарана, Дхиана
и Самадхи.
Различните степени често се определят като
видове Йога.
Следва
ЧИКАГО
Назад
|
Йога
|