16 юни 2005 г.
ФЛОРЕНЦИЯ: ГАЛЕРИЯ ЗА РАЗМИСЪЛ
Преди няколко броя ви запознахме с
Елена Шаханова, волейболистка от българския национален отбор, играла
в ЦСКА и в елитни италиански клубове.
Сега живее и работи като журналистка в Италия.
Тя е сред най-активните кореспонденти от чужбина на Българското национално
радио.
Елена Шаханова е предвидена и като един от
специалните европейски кореспонденти в новата структура на екипа на "Старт
БГ Чикаго", който ще има удоволствието в бъдеще да ви запознава с най-големите
спортни и други обществени събития на Стария Континент.
Флоренция е градът на величието за изкуство
и култура, който всеки мечтае да посети. Този път, задачата ми там беше
по-скоро спортна - мачът от серия "А" на Фиорентина с Милан
и срещата с българския футболист Валери Божинов. Това не значи, че спортът
е извън културата, която предлага Флоренция, защото той е също вдъхновение
за изкуство, факт, който кой знае защо се пренебрегва дори с презрение.
Никой не се сеща, че църквата и богатите
през средновековието са поръчвали и плащали за изображения, в които възвеличават
каноните или самите себе си, желания, които са били дори в противоречие
с художниците тогава. Те и за това са велики, защото успели всеки по своему,
да изрази себе си извън догмите.
Състезателните надпревари са забавление
и зрелище, с които човекът винаги е съжителствал. Феодалната страст към
принадлежащ цвят, махала или селище е най-запазеното чувство и в днешния
италианец. Такива са и чистокръвните запалянковци от квартал "Сан
Фредиано" на Флоренция.
Дете родено там ако прояви влечение към
Ювентус, се счита за недъгаво и го хвърлят в река Арно. До като не се
оправи не го вадят от там и когато това стане, то остава завинаги вярно
на родната Фиорентина.
Това "масовият" турист не го
знае. Дори е заблуден, че статуята на "Давид" на Микеланджело
на площад "Микеланджело" е оригиналът.
Покрай масовия туризъм и благоденствието
на местните жители, Флоренция е загубил своя типичен дух. Отсъствието
на флорентинеца, като главно действащо лице по магазини и заведения в
ролята на обслужващ персонал, намалява въздействието на града като цяло.
Заместващите го африканци, азиатци, южноамериканци и източно европейци,
колкото и да са любезни, не e същото. Тълпите туристи от цял свят изморяват
този, дошъл за наслада от изкуство и местни нрави. Амбуланти от къде ли
не с кич изделия и сергии създават хаос и стрес и "масовикът"
вместо да се наслади на красотата, бърза да обиколи забележителностите.
А такова тичане не е нито спорт, нито култура.
В централните заведения типичните флорентински
гозби или са далечен вариант на действителните или изобщо ги няма, че
даже не са чували за тях. Тъй като кулинарията е също изкуство и култура,
за да се усети духът на града в този смисъл, нейните произведения се намират
в гостоприемници из тесните улички на стария град или най-добре при традиционните
майстори на така нареченото лампредото (дамар), които гласовити хора разнасят
на колички, тази най-характерна за Флоренция гозба.
Един от тях изненадан, че у нас също има
подобни неща, покани българите на гости на Флоренция, да отидат при него
да хапнат лампредото, измислено преди фамозната флорентинска телешка пържола:
"Елате всички българи на улица Джоберти, по възможност не на куп,
защото няма да смогна, за да опитате най-типичното от изкуството на флорентинската
кулинария". Сърдечно, спонтанно, открито. По флорентински.
Такива са все още общинските полицаи и
служителите в музеите. Заслужава да се започне от този на художествената
Академия, където е оригиналът на Давид на Микеланджело. Опашката там е
поносима. Тълпата, пред четириметровия символ на свободата на Флорентинската
Република, пресъздаден от маестрото чрез младия благороден атлет в тръпнещо
очакване да победи или да загине, е търпима.
За галерията Уфици... тя е колосална. Журналистът
се спасява с разрешение от управата само срещу сериозна мотивировка:"
Целта е да се съчетае изобразителното изкуство със спортната култура"-
обяснявам аз на служителката и уточнявам, че след Уфици е ред на интервю
с Валери Божинов. За такъв художник тя не беше чувала, за футбол изобщо,
а за спорта и художественото изображение, че могат да имат връзка по между
си, въобще не й беше хрумвало. Обяснението й се стори странно,но новаторско.
Нищо, че скулптори и изображения от древна Гърция представят точно тази
връзка, силата, атлетизма и съвършенството на Давид на Микеланджело, скулпторите
на Джамболоня в Палацо Векио, за да стигнем до платното в галерията Уфици
на Жан Баптист Шарден - художник от 18 век, на което е нарисувал "Момиче
с ракета и перце за федербал" или Гоя с "Портрет на Мария Тереза
Валабрига на кон".
И понеже галерията Уфици е пълна с красота,
отразяваща най-различни аспекти на художественото вдъхновение, подбудено
от многообразието на живота, човек избира нещо, което му е най-близко
в дадения миг. Аз избрах радостта от живота: "Старият мост"
(Ponte Vecchio) над река Арно - най-красивата жива картина, която се вижда
от прозорците на галерията Уфици, залата на Ботичели с "Раждането
на Венера" и "Алегория на пролетта" и "Старецът"
на Рембранд, в очакване да разкаже нещата от живота, на който е готов
да го изслуша...
Mъдър в този смисъл е 19-годишният Валери
Божинов пред изданието на отбора на Фиорентина "Виола":"
Не бих пренесъл нищо италианско в моята земя, защото хората нямат нужда
от това" - категоричен е младият футболист и се надява в България
да настъпят по-добри времена, хората да виждат отвъд границите онези положителни
неща, които пораждат желание за развитие, защото без ценности не може
и младите хора да имат опорни точки.
Опора на красотата е камбанарията на Джото
и катедралата Санта Мария дел Фиоре до нея, където на съответния площад
тълпата едва не удушила Валери и съотборника му Миколи за автографи.
Не удушава ли самото общество стремежът
към ценности и автентичност, като заключва дори с надписани катинарчета
желанията си на оградата на паметника на Бенвенуто Челини на "Понте
Векио"? И това не е единствения случай на публична изява на просташки
култ: стената в двора на Жулиета във Верона е цялата облепена с дъвки
и любовни послания!
Част от това общество нахлува като ураган,
безлично и неблагопристойно, а другата нехае, носена от вятъра на благоденствието.
Една всеобща вихрушка, която не е култура, а неин повърхностен консуматор,
което е също култура, но без стойности.
Елена Шаханова, Флоренция
Специално за "СТАРТ BG ЧИКАГО"
Назад
|
Миг красота, уловен за нас във Флоренция, прекрасният град на добрата
наша Стара Европа...
Флоренция
|