1 март 2007 г.
В Чикаго:
С проф. Илия Тодев - за идеите и делото на Васил Левски
Лекцията за Васил Левски приключи. След дискусията
хората бавно напускаха препълнената зала в църквата "Свети Иван Рилски
- Чудотворец". Изправен в средата проф. Илия Тодев разговаряше оживено
с тези, които искаха да научат още и още за своя кумир Левски. Някой предложи
да седнем и разговорът се завъртя около кръглата маса заедно с отец Валентин,
отец Божидар, Добри Карабонев, Стоян Димитров и ние от българската преса
в Чикаго.
Беше 18 февруари, неделя, ден преди трагичната
гибел на най-достойния българин.
Атакувахме с въпроси виновника за тази среща
проф. Илия Тодев. Защото и в България и далеч от родината, всеки докоснал
се веднъж до образа и делото на Апостола го закътва завинаги в сърцето си.
"Ние, българите, сме издигнали своя олтар
и той носи името Васил Левски" - каза в лекцията си проф. Тодев.
Много неща са написани за Левски. Много поети,
писатели, художници са заставали очи в очи в творческия си копнеж да се
докоснат до легендата на българския народ - Апостола на свободата. Но сякаш
все не ни е достатъчно.
Това са въпросите, които непрекъснато ни вълнуват.
Къде е гроба на Левски? Предател ли е поп Кръстю?
Най-правдоподобна остава сякаш версията на
Николай Хайтов за тленните останки на Апостола в църквата "Света Петка".
Защо българинът с толкова страст и упоритост
търсеше този гроб? Реалното му съществуване можеше ли да промени нещо -
да обичаме по-малко или повече Левски?
"За мен е по-важно това, че българският
народ търсеше онази материална връзка със своя кумир, която го зареди с
позитивизъм. А колкото до предателството, и тук присъдата е май прибързана.
Защото има организация, която защитава и доказва , че не поп Кръстю е предателя."
- сподели Илия Тодев.
Историята, за съжаление, нахвърля пепел върху
събитията и трудно можем да изровим истинските очертания.
Как тогава разбираме коя е истината? Може
ли историята да бъде обективна? И кой решава, че това е истинската история?
За професор Тодев въпросът опира в това -
да си най-подготвен и да тълкуваш фактите с научна съвест.
В разговора отец Валентин и отец Божидар засягат
темата за легитимност на Българската Екзархия, ролята на Църквата за пробуждането
през Възраждането.
Проф. Тодев ни спечели с таланта си да разказва
и поднася фактите аргументирано и живо. Те не запълват само мозъка, а достигат
до сърцето.
Преминал през различни исторически епохи и
цивилизации в своите научни търсения той решава да се посвети на българското
Възраждане. Дял изключително важен за българската култура.
Защото е героизъм да твориш и отстояваш традиции
и писменост, когато си поробен, и то цели пет века.
Безверник ли е българинът? Кое го е спасило
през тъмните години на робството, когато дори черквата не може да надвишава
височината на човек, яхнал кон?
Вярата и просветителното ни духовенство. Църквата
в онези трудни времена е просветител, будител и пазител на българската традиции
и култура. И отстоява своята независимост пред гърците.
Еволюционисти или революционери - те имат
само една цел - освобождението на поробеното ни отечество.
Тодев споделя, че в своите проучвания за борбата
преди освобождението се сблъсква с имена и личности, малко познати, но допринесли
много за българската свобода. Като Стоян Чомаков, например.
За него в историята е споменато бегло. А той
работи за Екзархията и помага на Левски.
В своите проучвания Тодев разкрива една голяма
личност - политик, дипломат, лекар. Той е основна фигура в борбата на българската
Екзархия и Българското възраждане.
Неоценима беше лекцията по история от която
има какво да се научи за хора, съзиждали с не по-малък героизъм основите
на свободата. Но останали в сянка и забрава от човешката памет, която често
заличава тези, които не умеят да си служат с лакти или да насочват прожекторите
към себе си.
И сякаш си задаваме въпроса - защо все още
134 г. след смъртта на Апостола "...свободата ни често прилича на хаос,
демократичната ни република не е нито свята, нито чиста, националната ни
чест е уязвена от бедност и несправедливост, равенството съществува повече
на думи, макар и вече членове на Европейския съюз, ние сме чувствително
под нивото на другите европейци?" -пита проф. Тодев в своята лекция.
Левски се жертва за свободата на България
така както и Исус Христос - за спасението на Човечеството.
Апостолът изпълни дълга си. А ние?
Кина БЪГОВСКА
Назад
|
Проф. Илия Тодев и най-малката почитателка на
лекцията за Левски.
Водещ - Добри Карабонев
Дискусия около кръглата маса - проф. Илия
Тодев (в средата), консул Александър Пейчев и отец Валентин
|