15 септември 2006 г.
"ПРОМЕНЯЩИ СЕ СВЕТОВЕ" в ARC Gallery
Тридесет и четири години след
основаването си ARC галерията успява да диша... и то как, заедно с артистичното
братство от множеството галерии на Чикаго.
Независимо от любовта и самоотвержения
труд на художници, организатори и арт-почитатели, вечно-дебнещото чудовище,
наречено "пазарна икономика", успява да изгълта не малко огнища
на изкуствата, които не съумяват да пуснат корени по скалистия път за
живот под слънцето. Както беше случая с нашата, българска, TZ Галерия,
за съжаление.
Къде е разковничето?
Дали защото галерията се управлява от
жени, художнички, дискриминирани до 1973 г. от мъжете в художествените
им изяви и в желанието да се докажат? Да докажат на силния пол силата
на нежния пол? Предопределението на жената да създава и гради?
Светът е хармоничен, когато е обърнат
към съзиданието, любовта, милосърдието, сътрудничеството, разбирателството.
Като член на тази галерия всеки месец
с любопитство очаквам вернисажите на шестте пространства на галерията,
където няма дискриминация.
И, уж нищо ново под слънцето, но разнообразието
на жанрове, тематики и техники винаги ме впечатлява. Търся къде и как
се заражда идеята в главата на един артист, художник... А това пък ме
отвежда към извечните закони на света, които са прости, но най-трудно
изпълними в житейската ни практика.
"Променящи се светове" е заглавието
в едно от галерийните пространства. Често тук има провокативни изложби,
изискващи по-дълго време да поспреш, да поразмислиш. Така е и сега.
Спираме се пред творения на деца. Рисунки
и написани текстове с техни мисли.
Идеята е на американска организация с
нестопанска дейност, създадена и посветена на децата. "Децата трябва
да чувствуват, че те са най-важните в училище, че те са значимите"
- сподели Линда Байлер.
Тези, които идват за първи път в САЩ
и всичко тук им е чуждо, имат нужда да разкажат за чувствата си, да
ги споделят. А децата от Америка така биха разбрали новодошлите по-добре
и биха ги почувствали по близки.
Ето защо на стената висяха текстове,
написани от деца, дошли за първи път в Америка. А поводът да споделя
тези редове с вас бе цитатът на едно българско дете на 6 години: "Всеки
говореше на някакъв объркан език. Аз не разбирах нищо. Бях гост. Чувствувах
се чужд. Оставих цялото си минало в България. Цвятко."
Това е програма, при която децата се
занимават с изкуство. Те илюстрират своите мисли и преживявания. Целите,
които си поставят с тази програма нейните създатели, в лицето на Кей
Берксон - фотограф по професия, помагат най-вече на децата да се адаптират
към новата социална среда. Има ли по-хубаво средство за това от изкуството.
Изкуството освобождава емоционалния стрес, развива въображението, чрез
изкуството ти помагаш на психиката си да преодолее по-безболезнено промените.
А записвайки своите мисли, децата се учат да пишат.
Това заздравява връзките между учители
и ученици, между деца и родители. Детето става социално и адаптивно.
В останалите секции се подвизаваше и
нашата (на членовете на галерията) годишна изложба.
Всеки път има какво ново да се види.
Наред с експонираната традиционна живопис,
Пат Отто показа интересна интерпретация на художествено произведение
- дреха, асоциация с японско кимоно - конструкция. Тя беше скроила дреха
от нарисувано платно, използувайки живопис от употребявани стари картини.
Това е интересна форма на визуално изкуство, при което живописния ефект
на творбата се допълва от нейната пластичност чрез триизмерност в пространството.
Юдит се представи с фигура на младо момиче.
Признавам, че нейните рисунки са моята слабост. И този път тя е успяла
да покаже наред с максимално изразително, с пестеливи линии и акценти,
перфектен рисунък, но и психологичното състояние на младото момиче,
макар и с гръб към зрителя. Рисунките й ми напомнят творчеството на
Тулуз Лотрек. Графичната линия е ритмична като мелодия, която ту заглъхва,
ту се появява.
В останалите пространства гледната точка
на художниците е от вън- навътре, за което подсказват и самите заглавия:
"Наблюдение на света от високо" -дигитална фотография на Харвиндер
Капил Сайн.
"Аз не знам колко дълго растежът
на корупцията ще продължава?" - се опитва да полемизира художникът
Дейв Алкобрук с мащабните си портретни платна, интерпретирани в различни
техники.
Независимо каква е гледната точка тук,
от вътре навън или обратно, важното е, че има диалог, има провокация
и това само по себе си е движение, носи развитие.
Не случайно наскоро трите галерии, в
това число и нашата, обитаващи Milwaukee Street, се обединиха в коридор
на изкуствата и това създава по цялостен облик на артистичния живот
в тази част на Чикаго.
За желаещите да посетят ARC галерията:
734 N. Milwaukee Ave., Chicago, IL 60622
Tel. 312 733 2787
Сряда, Четвъртък, Петък, Събота от 12
до 18 часа
Неделя - от 12 до 16 часа
Кина БЪГОВСКА