30 юли 2006 г.
Статията е на Елена Табакова, която е работила дълги години като музеен
специалист в Благоевград и Русе. "Край Пирин съм родена - казва тя,
- но съдбата ме ориса и в Русе ме залиса. А сега от Чикаго с въздишка,
за вас, земляци, реших да попиша..."
РУСЕНСКИТЕ КАРНАВАЛИ
"Беше като в приказките!" - Елиас Канети
Особен интерес за мен представляваха русенските
карнавали от началото на 20-те до 40-те години на миналия век. Свързани
са с пролетта и се правят в седмицата между Месни и Сирни заговезни.Те предшествуват
Великите пости и преди да настъпи това време хората си устройват веселие
и пиршества.
Карнавалните реквизити се доставят от Виена,
Мюнхен, Будапеща, Букурещ. Това са малки домина, костюми с аксесоарите към
тях, конфети и серпентини и пр. Но русенци и сами си подготвят някои маски.
Като най-ранни са надянатият на главата женски чорап или парче плат с дупки
за очите, носа и устата. Според някои автори това е под влиянието на турския
"Карагьоз театър", който пък е продължение на византийския мимус.
Много често младите си чернят лицето и ръцете със сажди, което се приема
като равностойно на маската.
В началото на 20 век в Русе и някои други
градове се появяват зооморфните маски от картон, оцветени с бои. Под влияние
на европейските карнавали се появява и доминото, което в началото се прави
саморъчно или се донася от чужбина.
Карнавалните празници в Русе са едно голямо
преживяване, в което участвуват всички - българи, арменци, евреи, турци,
гърци... Интересни са спомените на Елиас Канети от началото на 20 век:
"По улицата се чуваше весела глъчка,
у дома се появяваха маски, не знаеш кои са те - беше като в приказките..."
Характерна особеност на празниците е начинът
на чествуването. При което социалната диференциация с течение на времето
намира отражение.
На устройвания във Военния клуб "Бал
с маски" се допускат само определени лица с покани. Задължително условие
е стилният костюм от атлаз, кадифе, креп. Сред по известните костюми от
тогава са Хризантема, Абажур, Мак, Кавалер, Клеопатра, Зербинета и др.
Захаринка Стоянова - дъщерята на Захари Стоянов,
редовно изпраща от Германия карнавални костюми за приятелките си. Има и
награди за най-оригиналните костюми.
До полунощ всички са инкогнито, но в 12.00
лицата се откриват и веселието продължава.
В някои от по-заможните русенски домове също
се устройват приеми и маскаради. Вратите са отворени за всеки, има бюфет
със закуски и лакомства.
Маските на тези балове са задължителни. Карнавалните
костюми целят да предизвикат изненада, а после и смях. Затова тук се появяват
и клоуни, самодиви, пирати, калугерки, циганки... Един от примерите е костюмът
"Русенска поща" - бяла рокля с напечатани на нея последните новини
от Вестника за бала.
Кулминацията на тържествата е пъстрото карнавално
шествие по улиците на града, когато светнат фенерите. Шествието е спонтанно,
без подготовка, отвсякъде се стичат маскирани групи към главната улица -
"Александровска".
Празникът има своето определено значение -
да обедини гражданите и да утвърди съзнанието им, че са жители на град с
богати традиции.
Заличават се йерархическите граници, личността
се чувства извисена и свободна, без да губи своята индивидуалност. Обикновени
русенци се превръщат във важни господа с цилиндри и бомбета, до тях - натруфени
дами с капели и чадъри. Мяркат се и коминочистачи, тарзани, магьосници,
теляци с хавлии и тасове на главите, боксьори, митични чудовища, великани
и циклопи, а и неизменните сватбари. Може и с обърнати кожуси, със саби,
маски "тиквена глава", нос от кратуна, извършващи еротични движения.
Това напомня новогодишните маскарадни обичаи в русенските села Бразая и
Джамал, които имат древни славянски корени и обредната им цел е да предизвикат
здраве и плодородие.
Създава се неповторима атмосфера на неограничена
свобода. От Румъния, по замръзналия Дунав, идват шумни веселяци... В този
празник се вижда отношението на хората към заобикалящия ги свят чрез играта
и "джумбуша", чрез шегата и пародията.
Карнавалните шествия и маскаради в Русе са
в своя апогей до 40-те години та 20-ти век. Блясъкът и масовостта си губят
след 1943 г., когато шествия не се провеждат, но баловете с маски продължават
по домовете в по-тесен кръг.
Елена ТАБАКОВА
Назад
|
|