1 юли 2006 г.
СВЕТЛИНИ В ПУСТИНЯТА /7/
В тази, седма поредна среща на читателите
ни с инж. Илия Бежански, ще стане дума за върха в неговата творческа кариера
- проектирането и построяването на уникалния в историята на архитектурата
комплекс "Ню Йорк, Ню Йорк" в Лас Вегас.
В този световен строителен хит, струващ
половин милиард долара още преди десетина години, Бежански влага цялата
си творческа енергия, великолепен математичен ум, уникален архитектурен
гений, несломим дух и железен характер.
Милиони са хората видели с очите си "Ню
Йорк, Ню Йорк", бисерът на Лас Вегас, и нито един не е останал равнодушен
пред този необикновен колос в огнения град Вегас, градът, който е буден
и пълен с неукротими и незабравими емоции 24 часа в денонощието...
Нека този път почерпим истината от самия
извор!
Как се е случило така, че тази толкова отговорна,
престижна и скъпа идея е поверена на един инженер от България, дошъл само
преди няколко години в Страната на неограничените възможности?
Разказва инж. Илия Бежански...
През лятото на 1994 година бях седнал да
обядвам в заличката за кафе на хотел "Примадона". Намира се
на границата между Невада и Калифорния. Беше един от онези непоносимо
горещи дни - температурата стига до 118 градуса по Фаренхайт /около 46
по Целзий/.
При мен седна да обядва и директорът по
строителството в курорта. Беше млад, русокос човек, чието лице бе украсено
със силен слънчев загар.
Познавах се с него от изпълнението на различни
строителни работи по множество обекти.
Не след дълго той бръкна в папката, която
носеше със себе си, измъкна голяма лъскава фотография от нея и ми я подаде.
- Какво мислите за това? - попита ме с усмивка.
Снимката беше с размери 8.5 на 11 инча /21.5
х 28 см/ и разкриваше прочутия силует на небостъргачите в Ню Йорк на фона
на небето. Виждаше се Емпайър Стейт Билдинг, както и "Крайзлър",
Статуята на свободата, а на преден план преминаваше младо момиче на ролкови
кънки.
- Великолепно изглежда, - рекох. - Но защо
ми го показвате?
Обясни ми, че собственикът на хотел "Примадона"
купил голям парцел земя и имотът е на ъгъла на "Тропикана" и
булевард "Лас Вегас". Там искал да построи хотел и игрално казино,
които да наподобяват силуета на небостъргачите в Ню Йорк, изрязан на фона
на небето, така както го виждам на тази снимка.
- Не сме сигурни, че това може да бъде осъществено
- добави той. - Ако се опитаме да го изградим само като една плоска, вертикална
фасада с тези очертания, а после я съчетаем с другите съседни плоски,
но много високи фасади на останалите небостъргачи около нея, дори и да
ги подсилим с различни опорни конструкции откъм задната им страна, напорът
на вятъра може лесно да ги събори. А освен това щом човек ги погледне
под друг ъгъл, малко по-отстрани, вероятно ще види всичките тези загрозяващи
опорни конструкции отзад. Можете ли да намерите някакво решение на този
проблем като строителен инженер?
Още същия ден се сдобих с копие от показаната
ми снимка, както и скица на парцела, където щеше да се строи бъдещата
сграда. Трябваше ми малко време, за да обмисля всички страни на проблема.
Задачата представляваше забележително предизвикателство. Моята собствена
строителна фирма вече неколкократно се беше справяла с доста внушителни
проекти. Отнасяше се и за двата аспекта на работата ни - архитектурния
проект, както и проектирането на строително-инженерните конструкции.
Събудих се през нощта и седнах на масата
с ножица в ръка. Режех парчета от скицата и размествах различните сектори
назад-напред, нагоре и надолу. Сега вече знаех в какво се крие ключът
за успеха на този проект, който постигнах по-късно.
Бях така развълнуван, че не можех да се
върна в леглото и да продължа съня си.
Още на следващия ден започнахме изработването
на макета и подбора на конкретните ню-йоркски сгради, които да бъдат включени
като образци на характерния силует на Ню Йорк. Задачата ни беше да ги
претворим в нашия проект за хотела и игралното казино в Лас Вегас.
След две седмици напрегната, денонощна работа,
макетът бе готов.
Изглеждаше великолепно, въпреки че беше
само макет, направен от картон. Поразително приличаше на истинския силует
на ню-йоркските небостъргачи, рязко изпъкващи на фона на небето.
Следващата важна стъпка бе да убедим собствениците,
че ние сме най-подходящата, най-добрата фирма за осъществяването на проекта.
Натоварих макета на пикапа си и го закарах
в офиса на възложителя, който се намираше в същия този хотел "Примадона",
откъдето и потръгна цялата работа. Самият собственик и възложител отсъствуваше
и затова го оставих на масата в офиса му.
След седмица ми се обадиха по телефона да
отида за разговор с възложителя. Посрещна ме развълнуван и въодушевен
- беше го харесал много. Каза, че искал точно това: Ню Йорк претворен
на булеварда в Лас Вегас.
А сега - обратно на чертожната дъска за
изготвяне на работните чертежи!
Тъй като голяма част от персонала на моята
строителна фирма бе зает с работа по друг един много крупен проект - хотела
и казиното "Монте Карло", наложи се да търся и наемем още архитекти
и строителни инженери. За тази цел повиках за интервюта редица професионалисти
от САЩ. Назначих като част от ново създаващия се екип и много хора, които
образуваха смесена интернационална група.
От нас се очакваше да изработим плановете
и работните чертежи на базата на строителство в крайно ускорени темпове,
което е една типична концепция при осъществяването на строителни работи
при хотели-казината в Лас Вегас. На практика това означаваше, че проектирането
и изграждането на обекта се подразделя според няколкото различни аспекта
на работите. Например:
1. Проектиране и изграждане на основите
за високо строителство на многоетажния хотел-казино.
2. Надстройката над основите - самото високо
строителство.
3. Строителните планове за казиното.
По отношение на архитектурните проекти също
имаше няколко различни аспекта:
А. Архитектурата на многоетажната сграда.
Б. Архитектурните планове на казиното и
т.н.
Когато се прилага концепцията за крайно
ускорени темпове на строителство, може да се постигне сериозно съкращаване
на сроковете, само ако не се чака да бъдат завършени фазите на проучване,
проектиране, изготвяне на работни чертежи и т. н., а се започнат веднага
самите строителни работи. Още преди пълното приключване на предшествуващите
фази. С други думи - работи се едновременно и паралелно по няколко последователни
фази на обекта. Като пример мога да посоча, че още не бяхме приключили
изчисленията по плановете за надстройката на същинското високо строителство,
когато вече бяхме завършили изкопните работи и бяхме започнали изливането
на бетонните основи на сградата.
Разковничето за успешна работа по този метод
е, че трябва да се има предвид недопустимостта на грешки в изчисленията.
Когато вече сте излели бетона на основите, те трябва да бъдат обезателно
адекватни и да отговарят на стриктните изисквания за такова високо строителство,
каквото ще легне върху тях.
Това беше един от най-динамичните обекти,
които съм виждал да се издигат пред очите ми с такива ускорени темпове.
Строеше се по един етаж на седмица!
Три огромни крана вдигаха материала високо,
високо в небето. Високото строителство тук си беше наистина високо!
Материалите се вдигаха на 500 фута /над
150 метра/. Помпите изпомпваха гъстата бетонна смес на същата височина
- до най-високите етажи!
Напрежението беше страхотно. Никой досега
не беше се заемал да строи подобно нещо! Никой не можеше да бъде сигурен
какъв ще бъде крайният резултат.
Никой, с изключение на мен!
Аз знаех, че това ще бъде най-прекрасният
хотел, най-привлекателното казино в Лас Вегас! По-добро от най-добрите
в света!
Този хотел, който сега бързо-бързо издигаше
снага в небето, щеше да издигне и името ми на такава висота, та да влезе
в страниците на историята на световното архитектурно творчество и творческата
строително-инженерна мисъл...
/Следва/
Климент ВЕЛИЧКОВ
Назад
|
Илия Бежански
Момент от строителството на ‘New York, New York’
|