15 април 2006 г.
СВЕТЛИНИ В ПУСТИНЯТА (2)
Това е втора част от серията репортажи
в "България 21 век" и "Старт BG Чикаго" за удивителния
живот и достиженията в изграждането на "световния град" Лас
Вегас на българския инженер-проектант Илия Бежански.
В първата част авторът Климент Величков
запозна читателите с началото на проектантската дейност на Бежански и
атмосферата в този град на блясъка и хазарта по времето на фигури като
милиардерите Розентал, Киркориън и Стив Уин.
Инженер Бежански, чиято дейност е била свързана
почти изключително с мащабни строежи и проекти като половин милиардният
"Ню Йорк, Ню Йорк" е сред немногото наши сънародници, чието
име е запечатано в историята с върхови достижения на съвременната ни цивилизация.
Преди повече от 30 години инженер-проектантът
Илия Бежански напуска Сан Франциско и пристига в Лас Вегас, Невада. В
1972 година градчето прилича на обещаващ терен за бъдещ космодрум с разхвърляни
наоколо елементи, сред които ще се построи космически кораб на бъдещето.
Бежански е сред онези конструктори, които му придават днешния неподражаем
блясък.
С името на строителните компании "Ilia
Bezanski, Structural Engineers, Inc" и "Gaskin & Bezanski
Inc" са свързани десетки обществени сгради, в чието проектиране и
строителство е участвувал Илия Бежански.
Без съмнение първото място е за New York/New
York Hotel and Casino. Следват: Monte Carlo Hotel and Casino, Luxor /Excalibur
Resort, Circus Circusa, Gold Strike, Nevada Landing, Buffalo Bill, Desert
Inn, Sands, Imperial Palace, Buffalo Bill's Pioneers Club, Casino Royal,
Fort Mojave Indian Casino.
Сред другите можем да споменем: Palace Station
Hotel and Casino, Riverside Hotel and Casino, Edgewater Casino, Imperial
Palace Hotel and Casino, Reno Avenue Distribution Center, Quail Park Hangars,
Park 2001 Office Warehouse Complex, The Willows Home Development, Quail
Estates West Apartments, Clark County Community College, Charter Hospital,
UPS Garside Station, St. Viator's Parish School, City of Las Vegas Parking
Garages, Hearst Mini Mart, Hertz Rent-A-Car, Tillerman's Restaurant, St.
Andrus Church, Seigfreid and Roy's Residence, Molasky's Penthouse.
Ако един ден напише книгата, която е в
главата му, на доста страници читателят ще срещне примери за това как
се взимат рисковани, но верни решения. И стигаш в точното време на точното
място.
В зората на своя живот в Америка младият
Илия Бежански работи в земетръсния Сан Франциско. Офисът му е на брега
на залива в многоетажна сграда.
- Често ми се случваше да усетя трусовете
на различни по сила и продължителност земетресения - разказва Бежански.
- Понякога ей тъй, както си работех на бюрото, усещах как то започва да
се измъква изпод лактите ми. Притичвах към прозореца и се втренчвах в
хоризонта, където се белееше лентата на моста, прехвърлен над единия край
на залива. Исках да се уверя, че мостът все още стои на място...
Един ден, когато трусът пропуква сградата,
решава да предложи на шефа на строителната фирма, за която работи, оригинален
метод за укрепване на конструкции срещу земетръси.
- На него му хареса ефективността на моя
метод. Бях уверен, че съм намерил най-доброто решение.
Казах му:
- Вижте какво, аз съм добър инженер и знам,
че това е най-добрият начин да се справите с проблема.
Той ме поизмери с поглед и рече:
- Ако сте наистина толкова добър, колкото
твърдите, тогава все някой ден ще ви се удаде шанса да се докажете - на
някой друг обект, на друго място и в друго време.
Младият инженер е стреснат от този развой
на нещата. Но това го кара да се замисли и вземе решение: наистина непрестанно
трябва да търсиш своето обетовано място! И да стигнеш там по най-доброто
време.
Застоят за човека, осенен с Божия дар на
таланта, е гибел и разруха...
Избира Лас Вегас, защото според него няма
друг град в света, където жаждата за все нови и нови удобни, комфортни,
луксозни сгради да е по-голяма.
Бори се да не изпусне шанса си.
- Защото, ако не опиташ да промениш живота
си, значи предварително си приел, че нищо не можеш да постигнеш.
Да отиде в Лас Вегас има и друга причина.
За страстта си към хазарта мнозина не са склонни и избягват да говорят,
но не и Бежански. Неговият личен живот и професионални успехи, на които
могат да завидят и учени глави, построили уникални сгради, кораби и самолети
и плеяда плейбой-юнаци, прахосали състоянието на семействата си, е сякаш
антитеза на учението, че човек трябва да бъде работен като пчеличка, скромен
като монахиня и добродушен като агне.
- Лас Вегас бе сякаш проектиран и издокаран
точно за мен - казва Бежански. - Щом дойдох веднага си намерих подходящо
място като инженер - в оригиналната сграда на луксозния хотел MGM на известната
филмова къща Метро Голдуин Майер, който сега се нарича Balley's Hotel.
По това време Вегас беше още малко градче - имаше около 125 хиляди жители
и май всички се познаваха едни други. Беше идеално за мен. Имаше великолепни
игрални казина, за всякакъв вид хазартни игри, нощният живот кипеше бурно,
а аз работех в проектантска фирма, която строи най-големите и луксозни
хотели по онова време...
Какво по-голямо щастие за един заклет "gambler"?
Прахосвах луди пари по рулетките. Но според мен всеки, който има голям
бизнес и е успял по един или друг начин в живота си, по природа е играч.
В определени моменти, ако не заложиш всичко на една карта, е много трудно
да спечелиш.
Преди да проектира "Ню Йорк, Ню Йорк",
това най-голямо поп-арт творение в света, Илия Бежански има в главата
си невъобразим космос от числа, прогнози, предчувствия, дори пророчески
заложби. А може би това си е и така - хазартът просто е направил стоманени
"мускулите на мозъка" и те са му вършили сто пъти повече работа
отколкото, ако беше свеждал глава по цели дни в библиотеката над книгите.
Това са еретични мисли. Всеки си има своето
и съдбата му е само неговата. Но преди да почнем с по-сериозната строителна
тематика иска ми се да приповдигна още малко завесата за хазартните сцени
от пиесата на неговия живот.
Представете си онова златно време за Америка
от 1970 до 1980 година, когато и тук животът беше спокоен и охолен, галонът
бензин е под долар, а световният тероризъм спи, както и още много друго
зло, под камък.
Бежански започва да печели все повече пари
от професията си на инженер. И започва да залага все по-високо. Става
"Хай ролър", човек, който залага големи суми.
Наричат го "Мистър Би".
Главните му свърталища са казината The Sands
/Пясъците/ и Caesar`s Palace /Цезаревите палати/, които са едновременно
и представителни хотели и великолепни ресторанти.
Мистър Би има постоянни резервации за луксозни
апартаменти и в двата хотела. Радва се на посрещане и отношение като към
държавен глава или коронована особа. Има безплатни вечери за сметка на
заведението в най-луксозните им ресторанти.
Настане вечер. Мистър Би прекрачва прага
на казиното и се отправя към залата с игралните маси, която наричат "Арената"
/The Pit/. Салонният управител тича насреща
му, за да го поздрави:
- Добър вечер, Господин Би!
Той кимва с глава и дава "иширет"-
знак с пръсти каква сума в чипове ще му е необходима като за начало на
играта. Докато управителят донесе чиповете, Мистър Би оглежда масите,
за да види къде каква игра върви, къде какви залози се разиграват. Та
като направи избора си, да се настани на някоя "по-напечена"
маса. Един вдигнат пръст означава 10 000 долара. Два вдигнати пръста означават
20 000 долара...
/Следва/
Климент ВЕЛИЧКОВ
Назад
|
Илия Бежански -
Мистър Би и Строителят на Лас Вегас - в едно цяло
Pantera de Tomazo.
Италианската кола на Бежански - Мистър Би, с която раздува по Лас Вегас
в бурните години на хазарта.
Рамка със снимката на Бежански и чековете, които е подписвал на казината
в разгара на хазарта.
Тази картина стои дълго окачена пред вратата му, за да му напомня за
неговата човешка уязвимост.
|