5 април 2006 г.
В ОЧАКВАНЕ НА ВЕЛИКДЕН
Дни и седмици преди Великден християните
от цял свят очакваме Великото тайнство на Възкресението. Всяка година
То ни дава вяра и надежда за по-щастливи дни и спасение на човечеството.
Редакцията се обърна към Българската Православна
Църква в град Финикс и нам бяха предоставени за вас, драги наши читатели,
православни християни, разяснения за едно от най-съществените предписания
за православните в тези дни - Великият пост.
Великият пост е най-строг и най-продължителен.
Нарича се още Света Четиридесетница, за разлика от другите три многодневни
пости: Петровият пост - от Първата неделя след Петдесетница до Петровден
/29 юни/, Богородичният пост - от 1 до 14 август и Рождественският пост.
С него се съединява и седмицата на Христовите
страдания, в която се спомнят последните събития от земния живот на Христа
- Страстната седмица. Седмицата на страданията.
Великият пост е установен в памет на 40-дневния
пост на Иисуса Христа, за да могат в това време християните да се покаят
и очистят душите и телата си и по такъв начин да се приготвят достойно
за посрещане на най-великия християнски празник - Възкресение Христово.
Тази година Великият пост започна на 6 март.
През целия пост се разрешава риба само два
пъти - на Благовещение /25 март/ и на Връбница /16 април/.
Храната е изключително растителна, като
само в събота и неделя се позволява употребата на олио и вино.
През Страстната седмица /17-23 април/, от
понеделник до събота, включително, постът е най-строг. На Разпети петък
/21 април/, ако здравето позволява, не се яде нищо, не се пие и вода.
Освен споменатите четири многодневни пости
Православната църква е наредила специални постни дни и през седмицата.
Те са всяка сряда - за спомняне предаването на Иисуса Христа на страдания
и всеки петък - за спомен на самите му страдания и смърт.
Пост се изисква от християните и във всеки
неделен и празничен ден до свършването на Светата литургия.
Пости се още на Богоявление - 5 януари,
на Кръстовден - 14 септември и на 29 август в чест на Св. Йоан.
Постът не е цел, а средство за смирение
на плътта и очистване от греховете. За православния човек постът е съвкупност
от добри дела, искрена молитва, въздържание от всичко, включително и от
храна.
Повярвалите в Христа започнали да постят
още от времето на апостолите. Първите християни постили твърде често и
продължително. Тогава всеки християнин постел не в определено време, а
колкото искал и колкото можел. По късно се появяват предписанията. Четирите
поста били пригодени към четирите годишни времена.
Назад
|
Великден
|